Sejm skierował 25 lipca 2008 r. do Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka projekt ustawy o zmianie ustawy, z 6 lipca 1982 r., o księgach wieczystych i hipotece, przewidujący wprowadzenie instytucji administratora hipoteki.
Sejm skierował 25 lipca 2008 r. do Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka projekt ustawy o zmianie ustawy, z 6 lipca 1982 r., o księgach wieczystych i hipotece (DzU z 2001 r., nr 124, poz. 1361 ze zm.), przewidujący wprowadzenie instytucji administratora hipoteki.Nowelizacja dodaje art. 65a umożliwiający – w razie wspólnego udzielenia kredytu, pożyczki pieniężnej, gwarancji bankowej lub akredytywy przez dwóch lub więcej wierzycieli, a także przeniesienia części wierzytelności zabezpieczonej hipoteką na inną osobę albo wierzytelności objętej układem w postępowaniu upadłościowym lub naprawczym – ustanowienie jednej hipoteki zabezpieczającej wierzytelności kilku wierzycieli.
W przypadku zabezpieczania wielu zobowiązań, jak to ma zwykle miejsce w postępowaniu układowym, celowym będzie użycie instytucji administratora i ustanowienie jednej hipoteki na zabezpieczenie wszystkich wierzytelności objętych układem. Ułatwiłoby to dokonywanie – za pośrednictwem administratora hipoteki – czynności formalnych i proceduralnych związanych z zabezpieczeniem hipotecznym na rachunek wszystkich wierzycieli. Dzięki temu, że wszelkie czynności wykonywane byłyby w stosunku do jednej, a nie wielu hipotek, zmniejszyłyby się koszty postępowania, a przy tym zostałoby ono znacznie przyśpieszone i usprawnione. Dodatkowo, jak wskazano w uzasadnieniu projektu, w postępowaniu naprawczym lub układowym ustanowienie jednej hipoteki na rzecz kilku wierzycieli będzie miało charakter porządkujący, co przyniesie korzyści nie tylko wierzycielom, ale również podmiotowi, wobec którego wszczęto postępowanie układowe lub naprawcze.
W wyżej opisanej sytuacji jeden z wierzycieli (administrator hipoteki), wskazany przez pozostałych wierzycieli lub w układzie, może być upoważniony do zabezpieczenia jedną hipoteką wierzytelności przysługujących jemu i pozostałym wierzycielom i do wykonywania we własnym imieniu, ale na ich rachunek, praw i obowiązków wierzyciela hipotecznego z umowy lub oświadczenia ustanawiających hipotekę i przepisów prawa. Przy tym hipoteka zabezpieczająca wierzytelności z tytułu dłużnych papierów wartościowych emitowanych w serii mogłaby być ustanowiona na rzecz wszystkich wierzycieli bez imiennego ich wskazania. Jednak w takiej sytuacji ustanowienie administratora hipoteki, na podstawie umowy między emitentem i administratorem hipoteki, byłoby obowiązkowe. Jednocześnie administrator hipoteki nie musiałby być wierzycielem z tytułu dłużnych papierów wartościowych emitowanych w serii, mógłby więc to być podmiot profesjonalnie zajmujący się tego typu sprawami. Tym samym powstałaby też nisza dla nowej – związanej z nieruchomościami – specjalizacji wśród szeroko pojętego grona prawników.
Jak wskazano w uzasadnieniu projektu, celem nowelizacji jest dostosowanie przepisów ustawy do realiów gospodarczych poprzez eliminację ograniczenia możliwości ustanowienia jednej hipoteki dla zabezpieczenia wierzytelności przysługujących kilku wierzycielom. Projektodawcy stwierdzili, iż potrzeby obrotu bankowego przemawiają za tym, aby dopuścić taką możliwość w sytuacji, w której wspólnie kilka podmiotów udziela kredytu albo pożyczki lub, gdy kredyt udzielony przez jeden podmiot stanie się kredytem wspólnym, przykładowo w sytuacji przelewu części wierzytelności.
Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?
Komentarze (0)
Pokaż wszystkie komentarze (0)