Ich podstawową funcją jest umożliwienie przeprawy przez wodę. Oprócz tego mosty są perłami architektury i chlubą projektujących ich architektów.
Niezwykłe kształty, niesamowite efekty i zadziwiające możliwości. Obroty konstrukcji czy pokazy świetlno-dźwiękowe to tylko niektóre atrakcje wyróżniające te obiekty spośród innych dzieł architektonicznych.
Most Banpo
Niezwykły most Banpo stanowi wizytówkę Seulu. Znajduje się nad rzeką Han i łączy dzielnice Seocho i Yongsan. Powstał w 1982 r., ponad mostem Jansu, tworząc dwupoziomową konstrukcję o długości 1495 m. Obydwa poziomy wykorzystywane są przez podróżujących – dolny przeznaczony jest dla pieszych i rowerzystów, a górny dla ruchu kołowego. Od 2009 r. na górnym poziomie znajduje się wyjątkowa konstrukcja – ogromna fontanna Moonlight Rainbow, która mierzy 1140 m długości i jest największą fontanną na świecie. Instalacja składa się z 9380 dysz rozmieszczonych obustronnie na całej długości mostu. Dysze wyrzucają 190 ton wody na minutę, a strumienie są wystrzeliwane na wysokość 43 m i mogą przybierać rozmaite kształty. W połączeniu z podświetleniem LED oraz oprawą muzyczną, tworzą niesamowite spektakle światła, wody i dźwięku. W okresie letnim dziennie odbywa się ponad 100 pokazów trwających 15 min. Cała konstrukcja jest przyjazna środowisku – woda zostaje pobierana bezpośrednio z rzeki i jest jednocześnie oczyszczana.
Gateshead Millennium Bridge
Słynny most przechyłowy Gateshead Millennium Bridge znajduje się w Newcastle, w Wielkiej Brytanii. Został wybudowany nad rzeką Tyne z okazji nowego millenium i oddany do użytku w 2001 r. Konstrukcja przeznaczona dla pieszych oraz rowerzystów łączy miasta Newcastle i Gateshead. Projekt budowli wykonały firmy Wilkinson Eyre i Gifford. Konstrukcja mostu składa się z dwóch stalowych, parabolicznych łuków podnoszonych przy pomocy siłowników hydraulicznych. W ten sposób powstaje prześwit, który umożliwia swobodne przepłynięcie łodziom. Most ma 126 m długości i 8 m szerokości. Łączna waga budowli wynosi 800 ton. Obrót konstrukcji trwa ok. 4 min. Uniesiony most pozwala na przepływanie statków o maksymalnej wysokości 25 m. Wygląd konstrukcji sprawił, że mieszkańcy określają go mianem ,,mrugającego oka”. Podobiznę mostu Gateshead umieszczono na monecie jednego funta.
Gateshead Millennium Bridge w Newcastle, Wielka BrytaniaForth Bridge
Stalowy most kolejowy Forth Bridge łączy Edynburg z hrabstwem Fife. Jest to najdłuższa tego typu konstrukcja na świecie. Za opracowanie projektu mostu odpowiedzialni są dwaj inżynierowie – John Fowler i Benjamin Baker, którzy rozpoczęli współpracę na początku lat 80. XIX w. Most powstał w latach 1879-1890 i był pierwszym tego typu stalowym obiektem w Wielkiej Brytanii. Wspornikowa konstrukcja o długości 2,5 km składa się z trzech masywnych filarów w kształcie rombu oraz czterech mniejszych wiaduktów. Każdy z rombów liczy 110 m wysokości, a rozpiętość pomiędzy nimi wynosi 521 m. Ruch pociągów przebiega w odległości 50 m od lustra wody. Do budowy mostu użyto 55 tys. ton stali, ponad 6,5 mln nitów oraz 18 tys. metrów sześciennych granitu. Oficjalne otwarcie odbyło się 4 marca 1890 r., a poprowadził je książę Walii. Koszt budowy stalowej konstrukcji szacuje się na 3,2 mln funtów. W 2015 r. obiekt został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Most Jacques Chaban-Delmas
Most znajduje się nad rzeką Garonne we francuskim mieście Bordeaux i jest to najdłuższy wertykalnie podnoszony most w Europie. Swoją nazwę otrzymał na cześć francuskiego premiera i długoletniego mera miasta, Jacquesa Chaban-Delmasa. Obiekt o długości 433 m jest dziełem współpracy pracowni architektonicznych Lavigne et Chéron Architectes oraz Hardesty & Hanover. Cechą charakterystyczną konstrukcji jest podnoszone pionowo przęsło środkowe, które wznosi się na wysokość 53 m. Przęsło o masie 2600 t jest podnoszone na linach, których przeciwwagi poruszają się wewnątrz 4 pylonów o wysokości 77 m. Czas potrzebny na podniesienie przęsła wynosi 11 min. Przez most przebiega szeroka droga, na której znajdują się 2 pasy tramwajowe, 4 pasy dla transportu samochodowego oraz chodniki dla pieszych i ścieżka rowerowa. Prace nad inwestycją rozpoczęto we wrześniu 2009 r. na zlecenie władz miasta. Koszt jej realizacji wyniósł 160 mln euro.
Pont Jacques Chaban-Delmas Bordeaux we FrancjiQingdao Haiwan Bridge
Most Qingdao Haiwan znajduje się na trasie szybkiej kolei łączącej Szanghaj z Pekinem. Głównym celem projektu było stworzenie szybkiego połączenia dla pociągów kursujących z prędkością ponad 300 km/h pomiędzy tymi dwoma miastami. Długość trasy wynosi 164,8 km, a sam most jest długi na 42 km, co czyni go jednym z najdłuższych mostów na świecie. Konstrukcja znajduje się w chińskiej prowincji Jiangsu i biegnie równolegle z rzeką Jangcy. Most został zaprojektowany przez pracownię Shandong Gausu Group. Trwającą cztery lata budowę, przy której pracowało 10 tys. osób, ukończono w 2010 r. Do jej ukończenia wykorzystano 450 tys. ton stali, a koszt wyniósł 8,5 mld dolarów. Most został zaprojektowany tak, aby wytrzymać trzęsienia ziemi o sile 8 w skali Richtera oraz uderzenia tajfunów. Cała konstrukcja wsparta jest na ponad 5 tys. filarów. Most o szerokości 35 m ma po 3 pasy ruchu w każdą stronę, co według analiz pozwoli osiągnąć przepustowość 30 tys. samochodów dziennie, czyli ok. 80 mln pasażerów rocznie.
Źródło: KRN.pl | 2020-08-05
Komentarze (0)
Pokaż wszystkie komentarze (0)