[ powrót ]Jeżeli pojazd z reklamą służy innym celom niż tylko reklamowym, to jego zaparkowanie w pasie drogowym nie jest równoznaczne z umieszczeniem w tym pasie reklamy – wynika z wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach.
W przedmiotowej sprawie chodziło o przyczepę z reklamą na jej plandece zaparkowaną w pasie drogi publicznej. Umieszczenie reklamy w pasie drogowym drogi publicznej musi poprzedzać uzyskanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego, a eksponowanie reklamy w pasie drogowym drogi publicznej bez stosownego zezwolenia skutkuje wymierzeniem kary pieniężnej, co w niniejszej sprawie uczyniono. Sprawa trafiła na wokandę, a Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach uznał, że umieszczenie reklamy na przyczepie w pasie drogowym wymaga zezwolenia zarządcy drogi jednak dotyczy to przyczep konstrukcyjnie przystosowanymi wyłącznie do zamieszczenia reklam (tzw. przyczepy banerowe). Jednak każdy przypadek, w którym w granicach pasa drogowego parkują pojazdy zawierające napisy czy oznaczenia firmy, musi być rozpatrywany indywidualnie. Nie można przyjąć takiego rozumowania, że w każdym przypadku pozostawienia pojazdu w pasie drogowym drogi publicznej, na którym to pojeździe widnieje reklama, wymagane jest uprzednie uzyskanie zezwolenia zarządcy drogi, a w razie braku takiego zezwolenia nakładana jest kara administracyjna za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia. Zaparkowanie pojazdu w pasie drogowym drogi publicznej nie stanowi umieszczenia w tym pasie reklamy, jeżeli pojazd ten ze względu na swoje cechy konstrukcyjne i przeznaczenie służy innym celom, aniżeli wyłącznie cele reklamowe. Przyjęcie innego stanowiska musiałoby prowadzić do wniosku, iż każdy pojazd, który ze swej natury służy do celów transportowych, a jest oznaczony informacjami o charakterze reklamowym i zaparkowany został w pasie drogowym drogi publicznej bez zezwolenia zarządcy drogi, został w nim umieszczony nielegalnie.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 14 maja 2012 r., sygn. akt II SA/Gl 469/12[ powrót ]